Siktkakor

 
20 stycken
 
50 gram jäst
5 dl mjölk
2 tsk salt
50 gram smör
1/2 dl ljus sirap
6 dl rågsikt
7 dl vetemjöl
 
Smula ner jästen i en skål. Häll över mjölken (37 grader) rör tills jästen smält.
 
Tillsätt salt, rumsvarmt smör i klickar, sirap, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen väl i maskin. Täck över och låt jäsa i 30 minuter.
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 bitar. Rulla ut varje bit till en längd. Dela varje längd i 10 bitar och rulla till bullar.
Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper. Platta till bullarna med handen och skär ett kryss med degskrapan.
Låt bullarna jäsa under duk i 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. (225 grader)
 
Goda!
Smidigt och lätt, precis som det ska vara när man ska baka =)
Penslade vissa med lite sirapvatten efter det att jag tagit ur dem ur ugnen, med det var inte nörvändigt alls.
Jag använde mig inte utan någon maskin, men det gick bara fint ändå.
 
Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer
Postat av: Anonym

Dessa måste jag testa!

2012-10-09 @ 17:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0