Vegan cheesecake

                              

2 dl kak- eller kexsmulor typ digestive
1 dl farinsocker
1 dl smält vegetabiliskt margarin

2,5 dl sojafärskost
1 dl socker
1 dl sojamjölk
2 msk ljus sirap
1 msk majsmjöl eller potatismjöl
1 tsk vaniljsocker

Mixa eller rör samman kaksmulor, margarin och farinsocker.
Pressa ut smeten i en pajform och baka av i 175 grader i ca 12 minuter. Låt botten svalna.
Rör samman ingredienserna till fyllningen och fördela jämt i pajskalet.
Baka i 250 grader i 10 minuter, sänk därefter temperaturem till 175 grader och grädda ytterligare 15-20 minuter.
Låt kakan svalna helt och dekorera med tunna skivor färsk frukt.

Har aldrig prövar att baka på sojaprodukter tidigare, så tyckte att detta skulle bli en rolig utmaning.
Jag valde att pressa i lite limesaft, för jag tycker ju som att det är gott när cheesecake smakar lite syrligt. 
Gjorde den i en form med avtagbar kant, så jag kunde lägga upp den på ett fat, det funkade bra det. Såg inte så ut när jag tog den ur ugnen, men den stelnade som till sig. Men om man väljer att inte ha den i en pajform så får man ju komma ihåg att smörja och bröa formen.
Jag ville ha bär o inte frukt, o så hade jag tänkt toppa med jordgubbsgelé, men jag orkade inte vänta på att den skulle stelna till sig så det gick att skeda den över bären. De blir ju som så blankt o fint om man har det på ju =)
Jag gick hela vägen på vegantemat och hade då en vaniljvisp till som var gjord av havre.
Kakan blev god, men blev mer som paj än som en cheesecake. Smakade lite kola och den blev ganska så söt.
Eftersom det är den godaste vegan cheesecaken som jag ätit så ger jag den högsta betyg =)

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0