Moussaka

                                 

4 portioner

3 Auberginer (ca 750gram) eller zucchini
1 tsk salt
2-4 msk olivolja

Köttfärsröra:

400 gram lamm- eller nötfärs
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 burk krossade tomater (400 gram)
2 msk tomatpuré
1 tsk hackad timjan
1 tsk salt, 1 krm svartpeppar
1 dl hackad persilja

Ostsås:

2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl riven lagrad ost
1 ägg

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär aubergine eller zucchini i cm-tjocka skivor. Strö salt över och låt dem ligga i cirka 15 minuter så att en del av vätskan dras ut.
Skala och hacka lök och vitlök. Fräs den mjuk i olja i en stor stekpanna. 
Lägg i färsen och stek under omrörning så att den smular sig. Tillsätt tomatkross, tomatpuré, timjan, salt, peppar och persilja.
Låt såsen koka cirka fem minuter utan lock.


Vispa ut mjölet i mjölken i en kastrull. Låt koka upp under vispning och koka i cirka fem minuter. Dra kastrullen från värmen och vispa ner salt, ost och uppvispat ägg.
Torka av aubergineskivorna med hushållspapper. Stek dem i olja i en stekpanna. 
Varva aubergineskivor, köttfärsröra och ostsås i en ugnssäker form. Avsluta med ostsås.
Grädda mitt i ugnen i cirka 45 minuter.

Servera med en blandad sallad.


Tar en stund att göra denna rätt, men den är god så det är helt klart värt det.
Jag använde rapsolja istället för oliv, då jag har lite svårt för just olivolja.
Sen så tog jag givetvis färsk persilja o timjan och tog då mer än vad som stod.
Lagrad ost blev givetvis västerbottens =) Strödde lite extra på toppen av moussakan oxå.
Jag var inte så noga med att väga auberginen o det var nog dumt, tyckte att den tog över lite.
Så ta inte för mycket.
Grekisksallad var för mig det givna valet till =)

Har gjort denna rätt innan och kommer göra den igen.




Betyg: Supergott Gott Ätbart Äckligt
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0