Lax med krämig fyllning


4 portioner

600 -800 g skinn och benfri lax (4-6 bitar)
salt, peppar
1 ask fetaost
Finrivet skal + saft av 1/2 citron
1,5 msk senap
1 knippe finhackad persilja
1 tsk rosepeppar
ca 1 dl creme fraiche
vitlök

1. Häll av spadet från osten och mosa den med de övriga ingredienserna. Ta så mycket creme fraiche att massan blir krämig. Salta och peppra.
2. Skåra varje laxbit i mitten så att det bildas en djup ficka. Vik ut kanterna så fyllningen får plats. Salta lätt.
3. Fördela fyllningen i fickorna och lägg laxbitarna i en ugnssäker form. Stek den mitt i ugnen 225 grader i ca 15 minuter.

I det stora hela var det här enkelt att tillaga, enda svårigheten jag stötte på var att det var lite trixigt att få ner fyllningen i laxfileérna. Blev istället så att det mesta hamnade ovanpå ;) Annars var det ju smidigt och snabbt, bara potatisen som tar lite tid att koka! Valde att ha potatis till och gröna ärtor (eftersom det nästan är det bästa som finns) men tillbehören kan man ju variera hur man vill.

Jag måste säga att det här är det godaste fiskreceptet jag har provat på mycket länge!! Så sjuuukt gott! Gillar man fisk så är det här bara något man bara måste testa. För en gångs skull så var betyget väldigt lätt att ge och jag ser fram emot resten av veckans matlådor med glädje... ;)

Betyg: Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer
Postat av: Eivor

Det låter ju verkligen supersmarrigt, ska prova inom någon dag. Ärtorna satte väl pricken över i:et för dig en ärtälskare av dess nåde.

Jag kanske måste inhandla en påse ärtor med....:-)

2012-01-18 @ 14:59:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0