Middagsgryta med korv

                        

2 personer

1 medelstor morot
3 medestora potatisar
1 1/2 dl vatten
1 buljongtärning
1/2 purjolök
150 gram falu- eller frukostkorv
1 kvist persilja
1 tomat

Skala moroten och potatisarna.
Mät upp 1 1/2 dl vatten i en gryta. Lägg i buljongtärningen och sätt plattan på hög värme.
Skär potatisen i små bitar och moroten i tunna skivor, lägg alltsammans i grytan o sätt på locket.
Skölj purjolöken och skär den i skivor. (både det vita och det gröna)
Lägg i grytan och låt koka sakta i 5-10 minuter.
Skär korven i skivor o lägg i grytan, koka sakta i 3-5 minuter.
Klipp över persiljan och skär tomaten i skivor och lägg den överst.

Detta var en av de första rätterna som jag fick laga i skolan, mellanstadiet skulle jag väl tro.
Jag gjorde dubbelt så det blev fler matlådor. Super lätt att göra, vilket inte är så konstigt kanske med tanke på när receptet kommer ifrån=)
Jag hade i lite salt o svartpappar, eftersom jag var rädd det skulle bli lite för smaklöst annars.

Blev alltså ett tema på denna helg, "korvgrytehelgen" =)
Men funkade bara fint, med tanke på att de är två helt olika grytor.

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0