Palt

                         

1,3 kg potatis
3-4 dl kornmjöl
4-5 dl vetemjöl
2 tak Salt
400 g rimmat Fläsk
Vatten
Salt

Lingonsylt
Smör


Riv eller mal potatisen. Blanda samman potatis, kornmjöl och vetemjöl o salt till en deg.
Skär fläsket i små tärningar.
Skölj händerna i vatten och platta ut en klick av degen i den våta handen. Lägg en hög fläsk mitt på.
Knip ihop degen, runt fläsket, till en boll.
Koka upp vatten och salt. Lägg ner paltarna, en och en, i kokvattnet.
Låt dem småkoka ca 45 minuter.
Servera med lingonsylt och smör.

Då man bor i Norrland så får man ju anpassa sig till deras kultur =)
Jag hade bacon till och jag hade stekt den innan, för jag tycket det är trevligare. O så vet jag att det inte är nå råa bitar i. Stekte det innan jag började med degen, så den hann svalna innan jag skulle lägga det i palten.
Jag fick ut 6 portioner av detta recept, men det beror ju på hur hungrig man är =)
Bregott med havssalt, rårörda lingon och bacon (fick inte in allt i palten) fick bli tillbehören.
Tar ju lite tid att göra detta, men det är det helt klart värt.
Fick Godkänt+ från den riktiga norrlänningen som smakade. Ett bra betyg får jag säga =)

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt


Kommentarer
Postat av: Eivor

Helt otroligt att jag ännu inte kokat palt i mitt 51 åeiga liv..Lägg till att min mor var från Älvsbyn och typ uppfödd på pitepalt. Nu måste jag ta mig i kragen och göra mitt ursprung heder.

Palt är gott!! Dina såg mumsiga ut!

2012-02-18 @ 16:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0