Laxpasta á la Terese

                        


1,5 gula lökar
1,75 dl vitt vin
1 tsk grönsaksbuljong
150-200 gram rökt lax
1/2 citron
1 burk creme fraiche med örter
Dill (en knippe)
Avokado
ev. lite socker
Färsk pasta

Skala och hacka löken och stek den sedan i lite smör.
Häll över vinet och strö över buljongen, låt det småkoka en stund.
Dela laxen i mindre bitar och finhacka dillen, lägg i grytan.
Dela citronen och pressa i saften från en halva.
Blanda i creme fraichen.
Skala avokadon och tärna den o lägg den sedan i grytan
Smaka av med socker o citron.
Servera med färsk pasta

Måtten tog jag när jag gjorde den idag, annars har jag bara höftat i sakerna men det funkade ju inte riktigt här.
Detta måste ses som ett av mina bättre hopkok, har till o med vågat bjuda på detta o har hänt att folk har frågat efter receptet. Måste ju vara ett av de bästa betygen man kan få =)
Blir lite syrligt eftersom det både är vitt vin o citron i, men jag tycker ett det passar bra till lax.
Jag gillar ju dill, så jag tar alltid i mycket oftast en hel kruka, men det gör man ju såklart som man vill.
Lagar detta med jämna mellanrum o det tänker jag fortsätta med

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0