Rotsaksrårakor med ostcréme

 
1 portion
 
1 medelstor potatis
1 morot
1/2 palsternacka
1 ägg
1 liten vitlöksklyfta
Salt och peppar
Smör eller olja till stekning
 
Ostcréme
2 msk créme fraiche
2 msk riven parmesanost
Dijonsenap
 
Tillbehör
Blandad grönsallad
Kassler eller skinka
 
Skala rotsakerna och riv dem grovt. Pressa vätskan ur potatisraspet.
Blanda rotsakerna med ägg. Riv ner vitlöken. Salta och peppra.
Hetta upp matfett i en stekpanna. Klicka i rotsaksröran och forma till biffar.
Stek dem gyllenbruna på båda sidor.
Blanda créme fraiche och parmesanost. Smaka av med senap och salt.
Servera rårakorna nystekta med tillbehör.
 
Detta blev nå grymt gott!
Jag gjorde för 4 personer när jag ändå höll på. Var för lat för att ta fram matberedaren så rev allt för hand, o då tog det ju som lite extra tid. Nästa gång kommer jag inte vara lika lat, för det kommer gå mycket smidigare att riva i matberedaren. Kände inte så mycket utav palsternackan, den försvann lite.
Man kan ju blanda i lite andra rotsaker om man vill. Är lite sugen på att pröva ha i lite rödbeta nästa gång, det tror jag kan bli toppen...bara färgen som kommer bli förstörd då =)
Ostcrémen var väldigt god. Den funkade både som kall o varm. Jag frös in några matlådor o då blandade jag allt i samma låda, men crémen var god även då =)
 
Betyg: Supergott Gott Ätbart Äcklig
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0