Soppa på torkade Trattkantareller

  
 
 
1 portion
 
1/2 dl torkade trattkantareller
1 dl varmt vatten
5 cm av det vita från en purjolök
2 msk smör
Havssalt och mald vitpeppar
2 msk vitt vin
1 tsk pressad citron
1 dl kycklingbuljong
2 dl grädde
 
Blöttlägg svampen i det varma vattnet, låt stå i en timme eller längre.Spara blötläggningsvattnet att späda soppan med. Hacka svampen i mindre bitar och purjolöken fint.

Fräs lök och svamp några minuter. Häll på vin, citron och kryddor. Låt vätskan koka in i svampen. Tillsätt grädde och buljong, koka soppan i en halvtimme. Späd med svampspadet till en bra soppkonsistens.
 
Detta kommer bli en toppenbra soppa nu i höst. Gäller ju att man har torkade trattisar, men det går säkert att ordna =)
Man skulle ha ostrullar med paprika o smör till...lät sådär tyckte jag. Så jag tog några skivor paprika o så lite prästost, men smöret skippade jag. Toppade med lite basilika.
Sopptokig som jag är så tyckte jag att denna var god. Matig o mumsig. Gör jag den igen så blir det en större portion. =)
 
Betyg: Supergott Gott Ätbart Äckligt


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0