Vit chokladkladdkaka med lakrits


100 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
100 g vit choklad
12-15 saltlakrits till exempelvis salta sillar
Kokosflingor till formen

 

Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret och låt det svalna. Rör ihop ägg och socker. Blanda ner vaniljsocker och vetemjöl. Smält den vita chokladen i vattenbad eller micro. Blanda ner chokladen och smöret i smeten, och rör den jämn. Dela lakritsen i ganska små bitar och rör ner dem. Häll smeten i en smord och kokosströad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen 30-40 minuter.

 

Vi hittade det här receptet på jobbet, och jag tyckte det lät som en riktigt spännande kaka. Saltlakrits och vit choklad tillsammans, måste man ju bara prova! :) Den var verkligen hur enkel som helst att baka, är nog i stort sett omöjligt att misslyckas. Tyvärr måste jag säga att den inte riktigt levde upp till förväntningarna, den var inte så speciell helt enkelt. Saltlakritsen blev alldeles för seg så om jag gör den någon fler gång så ska jag använda hårda saltlakrits- godisar istället ;)


Betyg:

Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0