Festliga filégrytan

                                  

4 portioner

500 g fläskfilé
Salt och peppar
1 gul lök
100 g rökt skinka
1 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
2 dl buljong (vatten + tärning)
2 dl creme fraiche

Strimla köttet, skala och hacka löken och tärna skinkan.
Fräs köttet i lite matfett, salta och peppra.
Tillsätt lök och skinka och låt det bryna några minuter.
Strö över mjölet och rör om.
Späd med buljong och tomatpuré.
Låt grytan puttra på svag värme i ca 5 minuter.
Tillsätt creme fariche och låt allt koka upp.

Servera med pasta eller ris och sallad.


Eftersom jag inte ska drabbas utav abstinens så tillsatte jag så klart lite vitlök, denna gång i form av vitlökspeppar. Denna rätt är lätt att göra och så är den väldigt god att äta. Nu lyxade jag till vardagen genom att fixa matlådor med den, men lika ofta har den fått agera bjudmat.
Tomat och rödlök men vinegrette fick vara tillbehör och så gillar jag bäst att ha ris till.

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0