Flygande Jacob

image description

 

1 st stekt eller grillad kyckling
1 msk margarin eller smör
1 pkt bacon
200 g champinjoner (färska eller på burk)
2, 5 dl matlagningsgrädde
0,5 dl chilisås
2 msk vetemjöl
1 dl salta jordnötter

Skär kycklingfilén i bitar och stek i stekpanna. Lägg i ett lätt smort ugnssäkert fat.
Strimla och fräs baconet i en stekpanna på medelvärme. Låt rinna av på hushållspapper. Bryn svampen lätt i resten av matfettet. Vispa samman grädde, chilisås och vetemjöl. Häll gräddblandningen över kycklingen. Fördela bacon och svamp ovanpå. Gratinera i 225 grader, 15- 20 minuter. Strö över jordnötterna när halva gratineringstiden har gått.
Servera rätten med kokt ris eller potatis och en blandad sallad.

image description

 

Det här var ett mycket enkelt recept som tog ungefär 40 minuter att laga. Det hade kanske varit lite mer tidskrävande om man haft grillad kyckling som behövde rensas, men jag valde att steka kycklingfilé istället... Jag funderade dock lite på hur mycket "1 st stekt kyckling" är, men kom fram till att det nog är ungefär 2-3 kycklingfileér :)

 

Annars var det inga konstigheter, utan jag följde receptet till punkt och pricka. Jag kryddade lite extra på slutet, men det är ju alldeles valfritt. Sammanfattningsvis tycker jag att detta var ett väldigt gott vardagsrecept, och blev väldigt glatt överraskad av att de inte hade varm banan i, vilket det oftast brukar vara i flygande jacob!  Kommer att lagas igen, helt klart.

 

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0