Indonesisk kycklinggratäng

4 portioner

1 stor grillad kyckling
1 grön paprika
2 bananer
3 dl grädde
1 pressad vitlöksklyfta
1-2 tsk curry
1 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney
Salt

Jag valde att använda mig av kycklingfilé istället för grillad kyckling, så jag började med att dela filén i mindre bitar och bryna den i en stekpanna. Lägg sen kycklingen i en ugnsform tillsammans med paprika och bananer delad i mindre bitar. Vispa grädden och blanda ner vitlök, curry, sambal oelek, mango chutney och salt. Bred blandningen över resten av ingredienserna i ugnsformen.
Sätt in i ugnen i 20 minuter, 200 grader.
Koka riset under tiden.
Servera gärna med en sallad (eller i mitt fall; körsbärstomater )

Den här rätten har jag ätit många gånger hos min pappa, men har aldrig provat laga den själv förut :) Den är enkel att göra, man måste ju bara ha lite tid på sig eftersom kycklingen ska vara inne i ugnen ett tag. Tycker att den är väldigt god och jag gillar kombinationen av det söta från mango chutneyn och bananen och det starka från kryddorna. Egentligen tror jag att man ska ha jasminris till, men eftersom jag verkligen inte tycker om det så valde jag vanligt ris. Det här receptet räcker helt klart till mer än 4 portioner, det blir väldigt mycket mat :)

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0