Mini-cheesecakes med citron och jordgubb

              
8 stycken

Botten:
ca 40 gram smör
6 digestivekex

Fyllning:
1 paket philadelphiaost (200g)
1 dl socker
1 ägg
1 dl créme fraiche
1 tsk vaniljsocker
1-2 tsk rivet citronskal
2 tsk pressad citronsaft

Garnering:
2 dl utspädd jordgubbssaft
1dl gelésocker
färska jordgubbar


Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret. Finkrossa kexen och blanda med smöret. Tryck ut kexblandningen i minipajformar.

Vispa ihop osten med sockret. Rör i äggen, créme fraichen, vaniljsockret, citronskalet och -saften.
Fördela smeten i formarna, så den täcker bottnarna

Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter. Stäng av värmen och låt kakorna stå kvar i ugnen i ytterligare 10 minuter.

Koka saften med gelésockret i drygt en minut. Ställ åt sidan att svalna.
Skär jordgubbarna i skivor och lägg dem i en krans på varje cheesecake. Skeda gelén över.


Mums!
Cheesecakes är ju grymt gott och särskilt nu när vi är påväg mot sommar och värme. Dessa är smidiga då de är i portionsformar.
Tidigare har jag gjort dessa i muffinsformar för jag hade inga minipajformar hemma. O jag undrar jag om det inte det var bättre. Blev som toppigare o lite fylligare då. Men det är ju bara en smak sak =)
Som ni ser så struntade jag i receptet när det kom till garneringen. Jag hade på både jordgubbar, hallon, blåbär och lite riven mörkchoklad. Är ju så väldigt skoj att få dekorera, blir ju pricken över i:et.
Sen så hade jag i limeskal och -saft istället för citron, ingen tanken eller så, utan de var det jag fick med mig hem när jag handlade =)
O så tycker jag att det är gott med botten så gör alltid lite extra sådan.
Vaniljsås till och sen är det bara att moffa i sig =)

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0