Lax och grönsaksgratäng

 

Antal portioner: 4

 

4stlaxfiléer à 150 g

saft av 1/2 citron

Salt

peppar

2stpaprikor

1stzucchini

1stpurjolök

1askcocktailtomater

2stvitlöksklyftor

2mskolivolja

2dlcrème fraiche

1dltorrt vitt vin

1tskfransk senap

50gpinjenötter

 

Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg laxbitarna i en eldfast form och häll över pressad citronsaft.

Krydda med salt och peppar.

Kärna ur paprikorna och skär dem och zucchinin i skivor.

Ansa och strimla purjolöken.

Halvera tomaterna och pressa eller riv vitlöken.

Fräs grönsakerna lite lätt i olivolja och lägg dem sedan ovanpå fisken.

Vispa samman crème fraiche, vin och senap.

Smaka av med salt och peppar och häll såsen över hela gratängen.

Strö till sist över pinjenötter.

Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter eller tills fisken är genomstekt.

 

Insåg ännu en gång att jag hade aningens för små stekpannor/grytor. Gör jag detta igen så steker jag grönsakerna i omgångar.

Detta är en rätt enligt lchf. Blev mycket mat och var gptt. Pinjenötter är ju så gott =)

Tyckte att jag fick till låte dålig smak på rätten, var nog för feg med kryddor, särskilt med saltet.

Gör jag den igen så kommer jag experimentera lite med såsen.

Men överlag var detta mycket gott.

 

Betyg: Supergott Gott Ätbart Äckligt

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0