Röd köttfärsgryta

4 portioner

 

2 st gula lökar
2 msk margarin
2 st morötter
400 g blandfärs
400 g krossade tomater på burk
1,5 tsk salt
1 tsk timjan
2 krm svartpeppar
1 st purjolök

Skala löken och skär den i klyftor. Fräs dem i matfettet direkt i en bordsgryta tills de är halvgenomskinliga. Skala under tiden morötterna. Blanda ner färsen i grytan, lite i taget, rör om och låt den bli grå och grynig. Riv morötterna grovt direkt ner i grytan. Tillsätt tomater, salt och kryddor. Sjud 5 minuter. Strimla purjolöken och tillsätt den. Sjud ytterligare 8 minuter.

Serveras med kokt ris, nudlar eller pasta.

Köttfärssås är bland de godare vardagsmaten jag vet, men ibland kan man bli lite less om man lagar det alltför ofta :) Det här var en lite rolig variant som jag verkligen gillade! Använde mig av nötfärs istället för blandfärs, men det är ju egentligen bara en smaksak. Tror faktiskt att det hade varit ännu godare med ris som tillbehör, eftersom det kändes lite mer som en gryta. Det ska jag prova nästa gång!

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0