Kyckling med vitlöksfärskost

4 personer

4 kycklingfiléer

Salt och malen svartpeppar

Olivolja till stekning

1 paket bacon, ca 140 gram

Ca 5 cm purjolök

150 gram champinjoner 

1 burk créme bonjour färskost med vitlök och örter

2 dl grädde

1 tsk samba oelek

 

Kokt ris eller pasta

Sallad

 

Sätt ugnen på 200 grader. Dela varje filé i fyra delar. Krydda med salt o peppar. Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek kycklingen gyllenbrun runtom. Lägg över den i en eldfast form.

Skär baconet i bitar och knaperstek i het panna. Torka ur pannan med hushållspapper.

Ansa purjolöken och skär den tunt. Skär svampen i kvartar. Fräs purjo o svamp lätt i olivolja. Rör ner créme bonjour , samba oelek och grädde och låt allt få ett uppkok. Häll blandningen över kycklingen och ställ in i ugnen i ca 20 minuter. Strö över baconet. Servera med kokt ris eller pasta och en sallad.

 

Mums!! Detta blev genast en hit!

Jag hittade bara créme bonjour med vitlök så jag kryddade med örter för att få dit dem oxå. Sen så är jag ju galen i vitlök så valde att hacka i en sådan =)  Tog även i lite extra sambal oelek. Hade på lite färskriven parmensanost på kycklingen innan jag hade på såsen. Sen så tyckte jag att 5 cm purjolök var lite snålt i hade säkert i närmare 15 cm.

Jag valde att ha ris till, men har förstått att pasta funkar lika bra =)

Betyg: Supergott Gott Ätbart Äcklig

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0