Bondkakor med saltlakrits

image description



5 1/2 dl vetemjöl
2 dl socker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
50 g grovhackad sötmandel
200 g smör
50 g krossad turkis peppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla ingredienser och knåda ihop till en smidig deg.
Forma 2 rullar, ca 4-5 cm i diameter och ställ i kylskåpet tills det blivit hårda.
Skär rullarna i 1/2 cm tjocka skivor och lägg på en smord eller pappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i 5-7 minuter tills kakorna fått guldgul färg.
Låt svalna på plåten och förvara i tät burk.

Jag tyckte att kakorna var lätta att göra, det svåra var egentligen bara att få till en smidig smet.
Nå rullar lyckades jag heller inte få till så mina kakor blev mer fyrkantiga än runda.
Var tveksam till kakor med både mandel o salt lakrits, men är inte tveksam längre. Mycket goda, men kanske passar mer till te än kaffe.

Betyg:
Supergott Gott Ätbart Äckligt





Kommentarer
Postat av: Erik

Låter sjukt gott, det här måste jag prova nån gång! Gissar att det är mer T än H i just det här receptet ;) Ska ni inte placera er själva lite mer i rampljuset? Kanske en byline iaf?



Och grattis till lanseringen såklart! Jag önskar mig fler och roligare bilder till varje recept också :)

2011-11-28 @ 16:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0